تا به حال برایتان پیش آمده است که به هنگام بازی با موبایل خود یا تماشای ویدئوهای یوتیوب، با تبلیغات تصویری و یا ویدئویی مواجه شوید؟ این تبلیغات از گزینه‌های تبلیغاتی گوگل ادز بوده و بخش عمده‌ای از کانسپتی به نام موبایل مارکتینگ را شکل می‌دهند. 

امروزه موبایل و استفاده از آن جایگاه ویژه‌ای در زندگی افراد داشته و موبایل مارکتینگ نیز به یکی اجزای جدایی‌ناپذیر استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. 

اما وقتی که صحبت از موبایل مارکتینگ به میان می‌آید؛ گزینه‌های مختلفی مطرح می‌شوند که بازاریابی اپلیکیشن‌ها و در راس آن‌ها تبلیغات نصب اپلیکیشن، مهم‌ترین این گزینه‌ها هستند. 

تبلیغات نصب اپلیکیشن از گزینه‌های تبلیغاتی گوگل می‌باشد که اتفاقا یکی از گزینه‌های کاربردی موبایل مارکتینگ در کشور ما است. تعرفه تبلیغ اپلیکیشن به طور معمول به فاکتورهای مختلفی وابسته است که میزان رقابت در حوزه کاری یکی از آن‌هاست. 

از آن جایی که در این مدل تبلیغاتی نیز رقابت چندان شدیدی در کشور ما وجود ندارد؛ این تعرفه برای اپلیکیشن‌های ایرانی بسیار پایین‌تر در مقایسه با اپلیکیشن‌های انگلیسی محاسبه می‌شود. 

موبایل مارکتینگ چیست و چگونه در موبایل مارکتینگ از گوگل ادز نهایت استفاده را ببریم
موبایل مارکتینگ چیست و چگونه در موبایل مارکتینگ از گوگل ادز نهایت استفاده را ببریم

چرا موبایل مارکتینگ مهم است؟ 

امروزه موبایل‌ها دیگر تنها دستگاه‌هایی بری برقراری ارتباط نیستند. بلکه می‌توان آن‌ها را به عنوان مرکز سرگرمی، پاساژ‌های خرید و یا حتی دفتر کار نیز در نظر گرفت. 

با بیش از 7 میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان، جای تعجبی ندارد که کسب‌وکارها به دنبال هدف گرفتن این افراد و فروش محصولات و یا خدمات خود به آن‌ها باشند. در واقع موبایل مارکتینگ این امکان را برای کسب‌وکارها به وجود آورده است تا به صورت مستقیم با جامعه هدف خود ارتباط گرفته و رابطه عمیقی با آن‌ها ایجاد کنند. 

انواع استراتژی‌های موبایل مارکتینگ

قبل از این که در مورد کاربرد گوگل ادز در موبایل مارکتینگ عمیق شویم؛ بهتر است تا یک سری از گزینه‌های دیگر این حوزه را نیز با هم بررسی کنیم. 

موارد زیر از جمله مهم‌ترین گزینه‌های این شیوه مارکتینگ هستند:

  • تبلیغات درون برنامه‌ای (In-App Advertising): تبلیغاتی که در داخل اپلیکیشن‌ها و به هنگام استفاده از آن‌ها به کاربران نشان داده می‌شوند. 
  • تبلیغات وب موبایل (Mobile Web Ads): تبلیغاتی بهینه‌شده برای کاربرانی که با دستگاه‌های موبایل وبگردی می‌کنند. 
  • پوش نوتیفیکیشن (Push Notifications): نوتیفیکیشن‌هایی که به صورت مستقیم برای کاربرانی ارسال می‌شود که اپ را نصب کرده باشند.
  • اس ام اس مارکتینگ (SMS Marketing): پیام‌های متنی تبلیغاتی که به صورت اس ام اس برای مخاطبان هدف ارسال می‌شوند. 

نقش تبلیغات گوگل در موبایل مارکتینگ

دلیلی دارد که موبایل مارکترها اینقدر از تبلیغات گوگل در پروسه بازاریابی موبایلی استفاده می‌کنند. برخلاف سایر گزینه‌های تبلیغاتی که باید انجام خیلی از کارها را به صورت دستی انجام داد؛ پلتفرم گوگل ادز از تکنولوژی هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ استفاده می‌کند تا بهترین نتیجه را برای کاربران خود رقم بزند. 

الگوریتم گوگل ادز ترکیب‌های مختلف محتوایی را تست می‌کند، گزینه‌های بیدینگ متفاوت را بررسی می‌کند تا بالاترین تعداد نصب اپلیکیشن‌ها یا تعاملات داخل اپ را برای شما به همراه آورد. 

می‌خواهید بدانید استفاده از گوگل ادز در پروسه موبایل مارکتینگ چه مزیتی برای شما دارد؟ ادامه ان مطلب را از دست ندهید. 

مزیت‌های استفاده از گوگل ادز در موبایل مارکتینگ 

خودکارسازی 

احتمالا خودکارسازی را بتوان به عنوان مهم‌ترین مزیت تبلیغات اپلیکیشن گوگل ادز در نظر گرفت.

 در این تبلیغات، شما دیگر لازم نیست به صورت دستی گزینه‌های مختلف پیشنهاد قیمت (بیدینگ) را تست کرده و یا این که بررسی کنید کدام گزینه‌های هدف‌گیری، بهترین بازده را برای شما خواهند داشت. گوگل تمام این کارها را برای شما انجام می‌دهد و شما می‌توانید زمان و تمرکز خود را بر روی بخش‌های دیگر استراتژی مارکتینگ خود معطوف کنید. 

دسترسی به طیف بزرگی از مخاطبان هدف 

شکی در این نیست که گوگل بزرگ‌ترین منبع دیتای کاربران در دنیا را در اختیار دارد. پس چرا از این منبع برای تبلیغ و هدف‌گیری کاربران استفاده نکرد؟ 

با تبلیغات گوگل ادز، این امکان برای شما فراهم می‌شود تا اپلیکیشن خود را در پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب، گوگل پلی و پلی استور و یا صفحه سرچ گوگل به کاربران هدفی که دارید معرفی کنید. 

این امکان شما را از دردسر طراحی کمپین‌های تبلیغاتی جداگانه برای هر یک از این شبکه‌ها راحت می‌کند. 

استفاده حداکثری از بودجه تبلیغاتی 

الگوریتم گوگل ادز به طور مداوم در حال بهینه‌سازی تبلیغات شما می‌باشد و سعی می‌کند بیشترین استفاده را از بودجه تبلیغاتی شما داشته باشد. 

در کمپین‌های تبلیغاتی اپ گوگل ادز شما با توجه به هدفی که دارید؛ تنها در ازای دریافت هر نصب اپلیکیشن یا کلیک به گوگل پول پرداخت می‌کنید. 

ترفندهای تبلیغ اپلیکیشن در گوگل 

درست است که الگوریتم هوشمند گوگل ادز در هدف‌گیری بهتر کاربران و خودکار سازی تبلیغات به شما کمک می‌کند. اما اگر یادتان باشد به شما گفتیم که با اتوماسیون این مدل تسک‌ها، می‌توانید زمان و تمرکز خود را بر روی بهبود دیگر بخش‌های استراتژی مارکتینگ خود صرف کنید. 

این موارد از جمله این گزینه‌ها هستند: 

بهینه‌سازی محتواهای تبلیغاتی

چنانچه می‌خواهید تبلیغات اپ گوگل ادز را برای استراتژی موبایل مارکتینگ خود استفاده کنید؛ بید محتوای تبلیغاتی همچون عکس و یا ویدئو از اپ خود را در اختیار گوگل قرار دهید. 

بسیار مهم است که بدانید؛ در تبلیغات گوگل محتوای باکیفیت است که می‌تواند نتایج خوب برای شما به همراه داشته باشد. 

بهینه‌سازی محتوای تبلیغاتی از جمله تسک‌های کاربردی است که می‌تواند نتایج خوبی برای کمپین شما به همراه داشته باشد. در این مورد پیشنهاد می‌شود: 

  • از عکس‌ها و اسکرین‌شات‌های باکیفیتی برای تبلیغات خود استفاده کنید. 
  • یک ویدئو معرفی از اپلیکیشن خود را در اختیار گوگل قرار دهید. 
  • هدلاین و متن تبلیغاتی جذابی برای کمپین‌های خود داشته باشید. 
  • بهینه‌سازی اپ برای فروشگاه‌های اپلیکیشن (ASO) را انجام دهید. 

توجه داشته باشید که تمامی این موارد باید به گونه‌ای طراحی شوند که به خوبی به خواسته مخاطبان هدف شما پاسخ داده و نیاز آن‌ها را برطرف کنند. 

تست A/B را فراموش نکنید

تست A/‌B نوعی آزمایش دو اِلِمان مختلف است که این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بررسی کنید که کدام یک از این دو اِلِمان، نتیجه بهتری را برای شما به همراه خواهند داشت. 

هرچند که گوگل با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی این کار را برای شما انجام می‌دهد. اما پیشنهاد من به شما این است تا خودتان نیز این کار را انجام داده و گزینه‌های مختلفی همچون هدلاین‌های مختلف یا اسکرین‌شات‌های متفاوت را تست کنید و ببینید که کدام یک از آن‌ها بهترین نتیجه را برای شما به همراه خواهد داشت. 

هدف‌گیری کمپین‌های خود را بهینه کنید

وقتی که صحبت از هدف‌گیری مخاطبان هدف به میان می‌آید؛ گوگل گزینه‌های مختلفی برای پیشنهاد دارد. از استفاده از اطلاعات دموگرافیک کاربران همچون سن، جنسیت و علایق آن‌ها گرفته تا امکان طراحی گروه‌های شخصی‌سازی شده کاربران هدف، گزینه‌های هدف‌گیری کاربران در پلتفرم گوگل ادز به شما کمک می‌کنند تا اپ خود را به افرادی نشان دهید که به دنبال آن هستند. 

آینده موبایل مارکتینگ چه خواهد بود؟ 

با پیشرفت تکنولوژی‌هایی مثل 5G یا واقعیت افزوده (VR)، احتمالا آینده موبایل مارکتینگ دستخوش تغییرات گسترده‌ای شود. به احتمال زیاد گوگل ادز نیز تغییرات زیادی داشته و سعی می‌کند تبلیغات شخصی‌سازی شده‌تری را برای کاربران خود فراهم کند. پیشنهاد میکنم در بلاگ جی ادز بیشتر درباره موبایل مارکتینگ یاد بگیرید.

دسته بندی شده در: